Wat is conversie?

In 2017 volgde ik samen met een leuke groep managementauteurs een schrijfcursus bij bestsellerauteur Geert Kimpen. En dat was no- dig ook. Anders was je waarschijnlijk niet tot hier gekomen in dit boek en was je allang afgehaakt. Op een prachtig landgoed volg- den we dagelijks een groot aantal workshops en werden we onder- gedompeld in de vele dimensies van het schrijversvak. We deelden van alles met elkaar over het boek dat we wilden schrijven. Het hele weekend kreeg ik te horen dat niemand iets snapte van het begrip ‘conversie’. Te abstract. Vakjargon. Te steriel. Bovendien be- tekent conversie in de neurologie iets heel anders dan wat ik er hier mee bedoel.

Op vrijdagavond stond het ‘Boekenbal’ op het programma. Iedere schrijver kreeg voor de hele groep een podium om in een theater- setting een lezing te houden. Eigenlijk had ik hier helemaal niet op gerekend. Vooraf was me verteld dat dit onderdeel van het programma vrijwillig was. Maar al snel bleek dat iedereen eraan moest geloven. Omdat ik toch met iets moest komen, besloot ik een poging te wagen om het begrip conversie uit te leggen. En dat was best wel even spannend. Want hoe ga je dat in godsnaam doen in een toneelstuk wat je ter plekke in scène moet zetten?

Nu moet ik alle credits geven aan de coaches die ons dat week- end begeleidden en klaarstoomden tot dit moment. Ze wisten een magische setting te creëren in een zaaltje van een prachtig oud kasteeltje dat ooit door één van Nederlands grootste schrijvers was gebouwd. ‘Christiaan Slierendrecht mag op het podium komen!’ hoorde ik de spreekstalmeester roepen. En vanaf dat moment moest ik wel en was het alsof ik zelf één van de toeschouwers was aan wie het schouwspel zich ontvouwde. Ik begon schoorvoetend met m’n introductie …

Ik vroeg Geert om op een stoel op het podium te gaan zitten. ‘Geert had een tijdje terug een idee’, begon ik. ‘Hij ging een nieuw boek schrijven. De Kabbalist zou het gaan heten. Het boek was inmid- dels uitgekomen en was te koop via onder andere Bol.com: z’n platform. Door het boek te promoten via lezingen en andere kana- len kwam de traffic naar het platform op gang. Een aantal mensen kocht het boek.’ Ik stelde de zaal de vraag: ‘Wie van jullie hier heeft dit boek al gekocht?’ Ongeveer de helft van de zaal stak de hand op. Ik vroeg iedereen die zijn hand had opgestoken om samen in de hoek te gaan staan. ‘Jullie zijn conversie.’

Vervolgens daagde ik Geert uit om een volgende cyclus van het VINC-model in te gaan (traffic) en wijsheden te delen uit het boek met de mensen die nog in de zaal zaten. Na het aanhoren van een zevental wijsheden vroeg ik de zittenblijvers: ‘Wie van jullie zou het boek nu wel kopen?’ De helft van de overgebleven schrijvers stak de hand op. ‘Jullie mogen bij de rest in de hoek gaan staan, jullie zijn conversie.’

Er waren nog vijf mensen over in de zaal die blijkbaar niet hele- maal overtuigd waren van de waarde die het boek de lezer kon brengen. Ik vroeg tien van de oorspronkelijke kopers één voor één kort te vertellen wat het boek hun persoonlijk had gebracht en liet de overgebleven vijf mensen vrij of ze zich aan wilden sluiten bij de kopers, of niet.

De eerste kwam aan het woord. Eén persoon voegde zich bij de kopers. De tweede kwam aan het woord: twee veerden op en lie- pen naar de hoek. Tegen de tijd dat de derde zijn testimonial had gedeeld was de laatste zittenblijver al opgestaan en naar de hoek gelopen. Het begrip waar ze het hele weekend geen vat op konden krijgen, waren ze nu zelf geworden: conversie.

Toen ik na het weekend thuiskwam klapte ik direct m’n laptop open, voerde ‘De Kabbalist’ in, klikte ik op een zoekresultaat van Bol.com en schafte het boek aan.

Verder lezen?

Bovenstaand fragment komt uit het boek Word eens volwassen! – Next Level Online Ondernemen. 

Geplaatst in Conversie optimalisatie, Marketing, Strategie, Uncategorized.

Christiaan Slierendrecht

Andere berichten