Je eerste marketeer hoeft niet meteen een CMO te zijn

Auteur: Christiaan Slierendrecht
Verscheen eerder op: Frankwatching

De eerste groei van je bedrijf is een feit. Het is tijd om next level te gaan en de volgende groeifase in te gaan door in te zetten op professionele (online) marketing. Misschien heb je dan de reflex om op zoek te gaan naar een CMO of marketingmanager. Mijn advies: niet doen. Want waarom zou je een manager inhuren als er nog niets te managen valt?

Als het fundament staat kun je de muren metselen

Zoals je in onderstaand plaatje kunt zien, raad ik ondernemers meestal aan om allereerst 1) marketing accountability te borgen op directieniveau, 2) een goed (online) marketing fundament te leggen en 3) een stagiair niet als het gouden ei te zien voordat je een eerste marketingmedewerker aanneemt.

 

Schema met het stappenplan voor het opzetten van goede marketing.

Als het fundament van een huis staat heb je een bouwer nodig. Die bouwer is in deze fase meestal nog geen manager omdat er simpelweg nog maar weinig te managen valt. Dat wil niet zeggen dat de bouwer niet uit kan groeien tot manager, maar het direct aantrekken van een (zware) manager is in deze fase meestal een mismatch.

Huur in op een groeimindset

Bij het aannemen van een eerste (online) marketeer doe je er dan ook goed aan om mensen met een ‘groeimindset’ te werven. Mensen die willen bouwen, ontwikkelen en leren. Mensen die het in zich hebben om vanuit een zelfstandige rol te schakelen tussen strategie en executie. Die het niet schuwen om met de poten in de klei muren te metselen samen met specialisten die desnoods extern ingehuurd worden.

In deze fase van volwassen worden in digitale marketing ben je vorm aan het geven aan een marketingfunctie die voorheen niet bestond. Dat vergt aanpassingsvermogen, een open blik en skills om goed samen te werken.

Je wil voorkomen dat je met veel bombarie een hot shot-CMO wegkaapt van de concurrentie die gewend is om met een marketingteam van 20 man te werken. Je wil iemand hebben die de basis voor dat team kan leggen. En dat is qua uitgangspunt meestal een ander profiel.

7 tips bij het werven van je eerste marketeer

Daarom geef ik je graag 7 tips mee voor het werven van je eerste marketeer:

  1. Neem een test af of stel vragen waaruit blijkt in hoeverre je kandidaat wel of niet een ‘groeimindset’ heeft.
  2. Zoek naar een ‘bouwer’ die het leuk vindt om een marketinghuis te bouwen op een fundament dat al staat.
  3. Zoek iemand die net zo makkelijk met een kapster als met een CEO praat over marketing.
  4. Toets of je kandidaat in staat is complexe zaken eenvoudig uit te leggen.
  5. Zoek iemand die sterk is in schriftelijke én verbale communicatie.
  6. Idealiter heeft iemand affiniteit met copywriting, social media en e-mailmarketing.
  7. Kies voor iemand die in staat is om op inhoud te schakelen met specialisten.

De reden dat ik meestal de tip (6) geef om te gaan voor iemand met affiniteit met copywriting, social media en e-mailmarketing, is omdat deze tactieken bij voorkeur dicht bij het vuur, inhouse geborgd worden.

Social media en e-mailmarketing zijn het directe verlengstuk van een merk waar je idealiter intern de regie op wil houden. Maar uiteraard zijn er ook andere varianten mogelijk in specialismen of (T-shape) profielen die goed passen.

De marketingfunctie toekomstproof maken

Als je eerste marketeer eenmaal aan boord is, dan is het van belang dat de belangrijkste marketingprocessen ook inzichtelijk en overdraagbaar worden gemaakt. Dat hoeft lang niet altijd te betekenen dat je alles tot in detail vastlegt in een handboek, maar wel dat kritieke processen helder zijn.

Het doel moet zijn dat inwerken van een stagiair, tweede marketingmedewerker of vervanger soepel verloopt en het wiel niet opnieuw moet worden uitgevonden. Op die manier leg je de basis voor een toekomstbestendige marketingfunctie.

Tot slot: vergeet de begeleiding niet!

Onderschat niet dat de rol van een eerste marketeer vaak een bepaalde eenzaamheid met zich mee kan brengen. Denk daarom na over hoe je deze medewerker de support en begeleiding kan geven die hij of zijn verdient.

Dat kan zijn door vanuit management of C-level te schakelen met marketing en door de accountability van marketing ook op dat niveau te beleggen. Dat kan zijn door de medewerker te koppelen aan een accountability buddy, door externe hulp in te schakelen (inhoudelijke coaching) of een bureau dat meedenkt met de ontwikkeling van de marketingfunctie.

Hoe je vorm kunt geven aan deze strategische begeleiding van de marketingfunctie kun je lezen in het volgende deel uit deze serie, dus stay tuned!

Geplaatst in Uncategorized.

Christiaan Slierendrecht

Andere berichten