Over AI, contentluiheid, contentargwaan en waarom nu het ideale moment is om je rol als marketeer te herdefiniëren.
Ik weet het. Je timeline staat bomvol ChatGPT usecases. Heb je nu wel een beetje gezien. Dat wat uiteraard al lang mogelijk was in besloten kring is nu opeens wereldkundig gemaakt. En dat gaat hoe dan ook impact hebben op meerdere fronten. Je kunt er alleen niet zomaar vanuit gaan dat een innovatie als AI per definitie verdere innovatie gaat versnellen. Sterker nog: het kan zelfs innovatie tegenhouden.
Automatiseren kun je leren
Alles wat weg-geautomatiseerd kan worden zal uiteindelijk geautomatiseerd worden. Dat is een logische evolutie in het digitale tijdperk. Dat betekent dat alles wat je als marketeer nu met gestructureerde datacreatie doet, je feitelijk over 2 jaar niet meer zelf zult hoeven doen.
AI zorgt met name voor een enorme efficiency-boost in creatieprocessen die putten uit data en content die al bestaat. In theorie kan dat ervoor zorgen dat er meer tijd over blijft voor menselijk denkwerk waar het verschil mee gemaakt kan worden.
Het grote vraagteken is echter wat er gebeurt wanneer je zelf niet meer het nut inziet van het creëren van unieke content omdat AI het sneller en misschien wel beter doet dan jezelf.
Creatieluiheid
Dat zou vervolgens kunnen leiden tot ‘creatieluiheid’. Bijvoorbeeld onder middelmatige content-creators die toch al weinig anders deden dan standaard SEO-teksten schrijven op basis van deskresearch naar andere 13-in een dozijn teksten.
We moeten het gaan zien, maar het zou me niets verbazen dat er na een initiële storm aan AI content:
- Er een tegenreactie komt vanuit Google die zelf in staat is AI te verbinden met hun index en daarmee nog veel rijkere resultaten kan genereren
- Er een tegenreactie komt vanuit Google omdat het aandeel duplicate content een enorme versnelling krijgt (is al gaande waardoor steeds meer content niet eens meer geïndexeerd wordt).
- Marketeers op een gegeven moment juist weer minder gaan creëren omdat het minder effectief wordt en de overvloed van mogelijkheden zorgt voor ‘contentlethargie’: het feit dat er veel meer zuurstof is dan je in kan ademen zorgt er niet voor dat je opeens veel meer gaat ademhalen.
Contentargwaan
Tegelijkertijd gaat er zoiets als ‘contentargwaan’ ontstaan. Als je een beetje met ChatGPT hebt lopen spelen dan heb je wel door dat deze tekst niet dor AI geschreven is. Maar die inschatting kun je voor een heel groot deel van de content die je straks consumeert niet meer doen. Je krijgt ‘contentargwaan’ onder de mensen die je volgt via social media en gaat – wellicht onbewust – minder waarde toekennen aan content in het algemeen. Tenzij die content voldoet aan bepaalde criteria die de argwaan wegnemen, zoals:
- Content die niet is gebaseerd op bestaande content
- Content die gaat over het voorfront van verandering
- Content die emotioneel raakt en ook nog eens houdt snijdt
Om contentargwaan tegen te gaan zul je als marketeer ergens voor moeten gaan staan. En je niet gedragen als politiek correcte AI bot. Je zult content moeten maken in dienst van een onderscheidende missie die bijdraagt aan iets groters dan alleen de honger naar clicks.
Je rol als marketeer herdefiniëren
Al met al is dit een enorm goed moment om je rol als marketeer te herdefiniëren. Alles wat weg geautomatiseerd kan worden zal op termijn geautomatiseerd worden. Dus zaak voor marketeers in het algemeen om zich te ontwikkelen van leverancier naar strategisch partner en waarde toe te voegen door creativiteit, mensenkennis, mens eigen skills en door op het voorfront van verandering te blijven bewegen. Iets als bedreiging zien = angst. En angst is over het algemeen remmend voor positieve progressie.
Volwassen worden
Het is tijd om onze definitie van groei als marketeer mee te laten evolueren. En het is een uitgelezen tijd om daarmee als marketeer of onder er een nieuwe fase van ‘volwassenheid’ in te gaan. Ik schreef zelfs een boek over dat thema (‘Word eens volwassen’).
Wees niet bang
Zoals gezegd: angst is over het algemeen remmend voor positieve progressie. Dus wees niet bang dat je straks geen baan meer hebt. Maar omarm de digitale chaos met beide armen. Blijf nieuwsgierig en blijf leren. Dan worden de komende jaren voor jou als marketeer enorm interessant en ga je wellicht meer impact maken dan je ooit had kunnen dromen.