"“Dit boek is een must read voor iedere ondernemer die een bedrijf met de juiste mindset en een heldere online strategie wil laten groeien."

Emile Langerak, Eigenaar Ondernemerschap Academy

  • Bekend van:

Het VINC-model

Deze pagina gaat over het VINC-model. Na het lezen van deze pagina weet je alles over het VINC-model en hoe het jou en je bedrijf kan helpen.

Wat is het VINC-model?

De cyclus van het VINC-model kun je in verschillende omgevingen toepassen. Ook in fysieke winkels en in de horeca zijn dezelfde krachten werkzaam. Zo worden er in winkels producten met een hogere winstmarge op de duidelijk zichtbare plekken op ooghoogte gepresenteerd en vind je aan de kassa in de supermarkten candybars, kauwgum en andere impulsaankopen. Dit zijn fysieke voorbeelden van conversieoptimalisatie. In de retailwereld meten de grote ketens tegenwoordig alles door. Het pad dat je als bezoeker door de IKEA-vestiging doorloopt, is geoptimaliseerd om je zo lang mogelijk in de winkel te houden. Want hoe langer iemand in een winkel blijft, hoe meer aankopen er worden gedaan. Het is een variant van de online metric time on site, oftewel: de tijd die een bezoeker op een website besteedt. In de horeca kun je voorbijgangers (traffic) converteren door ze met een originele slogan op een krijtbord naar binnen te trekken. Dat is precies hetzelfde principe, maar dan offline.

Wat levert het op?

Het grote verschil tussen offline en online marketing is dat je online vooraf, door middel van bijvoorbeeld een zoekwoordenonderzoek, in redelijke mate kunt voorspellen hoeveel potentiële klanten er op zoek zijn naar de producten of diensten die je aanbiedt. En dat geeft je – ook als kleine ondernemer – een enorm voordeel en veel meer slagkracht bij het vermarkten van je idee.

Feit is echter dat de meeste bedrijven slechts één of twee van de krachten van het VINC-model goed onder de knie hebben. Sommige ondernemers zijn heel goed in het uitwerken van een concept of idee, maar minder sterk in de doorvertaling ervan naar een online platform of het genereren van kwalitatief verkeer naar hun website.