"“Dit boek is een must read voor iedere ondernemer die een bedrijf met de juiste mindset en een heldere online strategie wil laten groeien."

Emile Langerak, Eigenaar Ondernemerschap Academy

  • Bekend van:

Conversion funnel

Deze pagina gaat over conversion funnel. Na het lezen van deze pagina weet je wat conversion funnel is en hoe het jou en je bedrijf kan helpen.

Wat is conversion funnel?

Een conversion funnel (ook wel een verkoop- of marketing funnel genoemd) is een model dat het proces beschrijft waarbij een bezoeker van een website wordt omgezet in een betalende klant. Het is een visuele weergave van de verschillende stappen die een bezoeker moet doorlopen voordat hij of zij een aankoop doet of een gewenste actie uitvoert, zoals het invullen van een formulier of het downloaden van een whitepaper.

De funnel bestaat meestal uit vier fasen: bewustzijn, interesse, beslissing en actie. In de eerste fase, bewustzijn, komt de bezoeker in aanraking met jouw website en maakt hij of zij kennis met jouw product of dienst. In de tweede fase, interesse, raakt de bezoeker geïnteresseerd in wat je te bieden hebt en gaat hij of zij op zoek naar meer informatie. In de derde fase, beslissing, maakt de bezoeker een beslissing of hij of zij wel of niet overgaat tot aankoop of de gewenste actie. In de laatste fase, actie, wordt de bezoeker een betalende klant of een lead.

Wat levert conversion funnel op?

Door het gebruik van een conversion funnel kan je inzicht krijgen in hoe bezoekers zich door jouw website bewegen en waar ze eventueel afhaken. Hierdoor kun je het proces optimaliseren en bijvoorbeeld aanpassingen doen aan de website of de communicatie. Ook kan je het conversiepercentage verbeteren door het aanbieden van bijvoorbeeld een speciale actie of een kortingscode. Het is belangrijk om de conversie funnel regelmatig te monitoren en aan te passen om het succes van de website te blijven verbeteren.