"“Dit boek is een must read voor iedere ondernemer die een bedrijf met de juiste mindset en een heldere online strategie wil laten groeien."

Emile Langerak, Eigenaar Ondernemerschap Academy

  • Bekend van:

Kennisbank: Methode & Strategie

Welkom bij de kennisbank over marketingtermen. Marketing is een breed vakgebied en kan soms overweldigend zijn door alle termen en concepten die erbij komen kijken. Deze kennisbank biedt een uitgebreide verzameling van marketingtermen en hun definities, van de basisprincipes tot de meer geavanceerde concepten. Of je nu een beginnende marketeer bent of al jarenlange ervaring hebt, deze kennisbank is bedoeld om je te helpen bij het begrijpen en toepassen van de vele termen die in het marketingvakgebied worden gebruikt. Door deze kennisbank te raadplegen, kun je je marketingkennis vergroten en jezelf beter positioneren om succes te boeken in dit dynamische en uitdagende vakgebied.

SEO

Search Engine Optimization, het proces om organisch verkeer naar een website te vergroten door middel van optimalisatie van de website en content.

Lees meer

SEM

Search Engine Marketing, het adverteren in zoekmachines om meer bezoekers en conversies te genereren.

Lees meer

PPC

Pay-Per-Click, een vorm van adverteren waarbij de adverteerder betaalt voor elke klik op zijn advertentie.

Lees meer

CTR

Click-Through-Rate, het percentage mensen dat op een advertentie klikt in verhouding tot het aantal keer dat de advertentie is vertoond.

Lees meer

CPA

Cost-Per-Acquisition, de kosten die een adverteerder betaalt voor elke conversie die wordt gegenereerd door zijn advertentie.

Lees meer

CPM

Cost-Per-Mille, de kosten die een adverteerder betaalt voor elke duizend vertoningen van zijn advertentie.

Lees meer

Conversion rate

het percentage mensen dat een gewenste actie onderneemt op een website, bijvoorbeeld het invullen van een formulier of het doen van een aankoop.

Lees meer

Landing page

De pagina waarop een bezoeker terecht komt na het klikken op een advertentie of link.

Lees meer

A/B testing

Het testen van verschillende versies van een pagina of advertentie om te bepalen welke het beste presteert.

Lees meer

Het VINC-model

Het VINC-model vertegenwoordigt de vier krachten die relevant zijn in online marketing: idee, platform, traffic en conversie, en is een modern alternatief voor de traditionele vier P's van marketing.

Lees meer

Call-to-action

Een verzoek aan de bezoeker om een bepaalde actie te ondernemen, zoals het invullen van een formulier of het doen van een aankoop.

Lees meer

Content marketing

Het creëren en verspreiden van waardevolle en relevante content om potentiële klanten aan te trekken en te behouden.

Lees meer

Influencer marketing

Het gebruik van invloedrijke personen op social media om producten of diensten te promoten.

Lees meer

Retargeting

Het opnieuw targeten van bezoekers die eerder op een website zijn geweest met gepersonaliseerde advertenties

Lees meer

Social media advertising

Het adverteren op social media platforms zoals Facebook, Instagram en Twitter.

Lees meer

Impressions

Het aantal keer dat een advertentie wordt vertoond aan een gebruiker.

Lees meer

Reach

 Het aantal unieke gebruikers dat wordt bereikt door een advertentie.

Lees meer

Frequency

Het gemiddelde aantal keren dat een gebruiker een advertentie ziet.er dat een advertentie wordt vertoond aan een gebruiker.

Lees meer

ROI

Return on Investment, de verhouding tussen de opbrengsten en kosten van een campagne.

Lees meer

KPI

Key Performance Indicator, de meetbare prestatie-indicatoren die worden gebruikt om het succes van een campagne te beoordelen.

Lees meer

Google Analytics

Een gratis webanalyse-service van Google waarmee website-eigenaren inzicht krijgen in het bezoekersgedrag en de prestaties van hun website.

Lees meer

Google AdWords

Het advertentieprogramma van Google waarmee adverteerders advertenties kunnen plaatsen op zoekresultaten pagina's van Google.

Lees meer

Google My Business

Een gratis tool van Google waarmee bedrijven hun bedrijfsinformatie kunnen beheren en weergeven in Google Zoeken en Google Maps.

Lees meer

SERP

Search Engine Results Page, de pagina met zoekresultaten die wordt weergegeven wanneer een gebruiker een zoekopdracht invoert.

Lees meer

Backlink

Een link vanaf een andere website naar uw eigen website, die helpt bij het vergroten van de autoriteit en het verkeer naar uw website.

Lees meer

Anchor text

De klikbare tekst van een hyperlink, die belangrijk is voor zoekmachine optimalisatie

Lees meer

Meta descriptions

Een korte beschrijving van de inhoud van een webpagina die wordt weergegeven in de zoekresultaten van zoekmachines

Lees meer

Title tag

De titel van een webpagina die wordt weergegeven in de zoekresultaten van zoekmachines.

Lees meer

Alt tag

De tekst die wordt weergegeven wanneer een afbeelding niet kan worden geladen, en die ook helpt bij zoekmachineoptimalisatie.

Lees meer

Robots.txt

Een tekstbestand op een website dat zoekmachines vertelt welke pagina's wel of niet mogen worden geïndexeerd.

Lees meer

Sitemap

Een lijst met alle pagina's op een website die zoekmachines kunnen gebruiken om de structuur van de website te begrijpen.

Lees meer

Canonical URL

De voorkeurs-URL van een pagina wanneer er meerdere versies van dezelfde pagina beschikbaar zijn.

Lees meer

Domain authority

Een score die de autoriteit van een website aangeeft, die wordt bepaald door verschillende factoren zoals het aantal en de kwaliteit van inkomende links.

Lees meer

Page authority

Een score die de autoriteit van een individuele webpagina aangeeft, die wordt bepaald door verschillende factoren zoals het aantal en de kwaliteit van inkomende links.

Lees meer

Keyword

Een woord of zin die relevant is voor de inhoud van een webpagina en wordt gebruikt om zoekopdrachten te matchen.

Lees meer

Long-tail keyword

Een meer specifieke en gedetailleerde zoekterm die minder concurrentie heeft dan brede zoektermen.

Lees meer

Keyword density

Het percentage van de tekst op een webpagina dat bestaat uit een bepaald zoekwoord of zoekterm.

Lees meer

Content management systeem (CMS)

Een softwaretoepassing waarmee gebruikers inhoud kunnen beheren, bewerken en publiceren op een website.

Lees meer

User-generated content (UGC)

Inhoud die door gebruikers wordt gemaakt, zoals recensies, afbeeldingen en video's.

Lees meer

Geotargeting

Het targeten van advertenties op basis van de locatie van de gebruiker.

Lees meer

Mobile optimization

Het optimaliseren van een website voor weergave op mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets.

Lees meer

Responsive design

Een ontwerpbenadering waarbij een website zich automatisch aanpast aan verschillende schermformaten en -apparaten

Lees meer

Click map

Een visuele weergave van waar gebruikers op een webpagina klikken.

Lees meer

Heat map

Een visuele weergave van waar gebruikers op een webpagina naar kijken en welke gebieden van de pagina het meest worden bekeken.

Lees meer

Conversion funnel

De reeks stappen die een bezoeker doorloopt op een website om uiteindelijk een gewenste actie te ondernemen, zoals een aankoop of aanmelding.

Lees meer

Exit rate

Het percentage bezoekers dat een website verlaat na het bekijken van een bepaalde pagina.

Lees meer

Bounce rate

Het percentage bezoekers dat een website verlaat na het bekijken van slechts één pagina.

Lees meer

Buyer persona

Een persona beschrijft de ideale klant door middel van naam, demografische kenmerken, doelen, uitdagingen en mediavoorkeuren, om bewust én onbewust de juiste doelgroep aan te trekken.

Lees meer

Wie, wat, waarom, voor wie en hoe?

Vijf vragen om jezelf regelmatig te stellen die je helpen om onderlinge samenwerking te smeden én om een websitestructuur te ontwerpen: Wie zijn we? Wat doen we? Waarom doen we dat? Voor wie doen we dat? Hoe doen we dat?

Lees meer

Inbound filosofie

Inbound marketing richt zich op het creëren van waardevolle content die de doelgroep zelf ontdekt op het moment dat die relevant is, terwijl outbound marketing zich focust op interruptiemarketing en transacties.

Lees meer

Integrale campagnes

Integrale campagnes zijn online marketingcampagnes die verschillende kanalen en tactieken combineren om rendabele groei te realiseren voor specifieke buyer persona's en proposities.

Lees meer

De customer journey

Gerichte content creatie voor specifieke buyer persona's in alle lagen van de customer journey vergroot bereik, genereert leads en creëert meer business.

Lees meer

Vliegwielmarketing

Duurzame online marketing vereist continue ontwikkeling en waardecreatie, ook bekend als 'vliegwielmarketing', waarbij het opstarten van het proces tijd kost, maar het daarna makkelijker wordt om het te versnellen en te onderhouden.

Lees meer