"“Dit boek is een must read voor iedere ondernemer die een bedrijf met de juiste mindset en een heldere online strategie wil laten groeien."
Emile Langerak, Eigenaar Ondernemerschap Academy
- Bekend van:
Rode oceaan vs blauwe oceaan
Deze pagina gaat over de rode vs blauwe oceaan. Na het lezen van deze pagina weet je alles over de rode vs blauwe oceaan en hoe het jou en je bedrijf verder kan helpen.
Wat is de rode vs blauwe oceaan?
Blue Ocean Strategy is wereldwijd één van de bestverkochte boeken over strategie van de afgelopen twintig jaar. In dit boek gebruiken W. ChanKim en Reneé Mauborgne de metafoor van de blauwe oceaan versus de rode oceaan. Een rode oceaan is een markt waarin verschillende bedrijven met elkaar concurreren met hetzelfde product:
• Je concurreert in een bestaande markt.
• De nadruk ligt op het verslaan van de concurrentie.
• Je gaat uit van een bestaande vraag.
Een blauwe oceaan is een onontgonnen markt voor een nieuwe industrie of innovatief product:
• Je creëert zelf een onontgonnen markt.
• Je doel is de concurrentie irrelevant te maken.
• Je voldoet aan een nieuwe vraag.
Chan Kim en Mauborgne beschrijven in hun boek vier obstakels bij
het uitvoeren van een nieuwe strategie:
• cognitieve obstakels (een organisatie wil niet veranderen);
• politieke obstakels (oppositie door machtige belangen);
• motivatieobstakels (ongemotiveerde medewerkers);
• resourceobstakels (niet genoeg expertise/personeel).